יום רביעי, 2 ביוני 2010

רבי בעריש וינברג מקראקא

האדמו"ר רבי יוסף פאנעט מדעעש, בנו של בעל הכנסת יחזקאל, היה נשוי לבתו של הגביר רבי בעריש וינברג מקראקא.


במקורות אודות דעש, כמעט ולא מסופר אודותיו, כותבים רק כי רבי בעריש היה יחסן גדול, מצאצאי בעל האור לשמים מאפטא, והרב הקדוש ר' שלמה מקשאנוב, ורבי ישעיהו מפשעדבורז.

אולם לא מפרטים את שושלת יחוסו, ולא כותבים כיצד היה נכד לכל הנ"ל.

בקובץ 'עץ חיים' באבוב, כרך ה, הביאו מכתב מרבי בעריש וינברג, אודות דעת צאצאי הדברי חיים בענין השתמשות במי העיר למים שלנו, והקדימו מעט מתולדותיו של רבי בעריש.

מסופר שם, כי אביו היה רבי צבי מאיר וינברג, והוא היה בעל שחרית אצל הדברי חיים מקראקא. על רבי בעריש מסופר כי היה מגדולי חסידי שינאווא, ונפטר ביום ח' תשרי תרצ"ו. בשו"ת הרי בשמים, (מהדו"ת סי' י"א) כותב אליו "ידידי הרב החריף המפולפל מורג חרוץ בע"פ [בעל פיפיות] חכם וספור וכו', ור' מאיר אריק כותב לו, "רעי מחמדי הגאון הגדול ר' בערישל".

פרטים נוספים אודות רבי בעריש וינברג, אחיו, או צאצאים נוספים, לא ידועים לי, כמו כן, גם יחוסו לוטה בערפל, היודע דבר מה, אשמח אם יודיעני.


יש לציין, כי לרבי ישעיהו מפשעדבורז, היה חתן בשם ר' בעריש ויינברג, הוא היה אב"ד גאמבין, ובסוף ימיו דומ"צ בפשעדבורז, ונפטר כ"ג אב תרל"ג. הגיוני אם כן, כי ר' בעריש וינברג מקראקא, אודותיו נמסר כי היה מצאצאי רבי ישעיה מפשעדבורז, היה נכדו של ר' בעריש הנ"ל.

עוד יש לציין, כי בקובץ 'כתר תורה', ראדומסק, אב תרצד, נדפסו הגהות וחידושים של הרה"ק רבי ישעיהו מפשעדבורז, וכתוב שנמסרו על ידי נכדו הרב החסיד המופלג ר' בעריש וינברג מקשאנוב, ואיני יודע אם מדובר בר' בעריש דידן, שאומנם היה נכד ר' שלמה מקשאנוב, אך היה גר בקראקא.


בין צאצאיו של רבי יוסף מדעש ידועים, בנו האדמור רבי צבי מאיר פאנעט מדעעש ויליאמסבורג, בנו האדמור רבי אלימלך אלתר פאנעט מדעעש בורו פארק, בנו האדמו"ר רבי דוב בעריש פאנעט מדעעש קרית אתא - ירושלים, חתנו האדמו"ר רבי נפתלי צבי הירש הלברשטאם מבאבוב, ועוד.

13 תגובות:

  1. http://www.yiddishworld.com/forum/index.php?p=353683&rb_v=viewtopic#p353683

    השבמחק
  2. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  3. בהיותי נין למשפחת ווינברג שמחתי שמחה גדולה לעזור כאן בפרטי תולדות המשפחה.

    א. רבי בעריש ווינברג מקשאנוב הוא אביו של סבי . יחוסו הוא כך: רבי בעריש בן רבי חנוך העניך יצחק בן רבי משה מוואלברום בן רבי בעריש חתן ר"י מפשדבורז.
    רבי משה מוואלברום חיבר את הספר אהל משה ובו שו"ת וחידושים שלו ושל אביו: ראה כאן - http://www.hebrewbooks.org/36129
    ב. בהקדמת הספר 'אהל משה' מודה רבי משה מוואלברום לנכד אחיו הנגיד הנכבד הר"ר דבערוש ווינברג מדעמבניק הסמוכה לקרקא, ויתכן שזהו ר"ב ווינברג חותנו של הרה"ק מדעעש.
    ג. לפי המובא בקובץ 'עץ חיים' באבוב שאביו של הרב בעריש מקרקא היה נקרא 'רבי הירש מאיר', ניתן לומר שזהו רבי הירש מאיר - המוזכר בספר אליקום געץ עמ' 54 - כבנו של רבי ישראל אלתר בן רבי בעריש חתן הר"י מפשדבורז. ואם כך אכן היה רבי בעריש מקרקא נכד אחיו של רבי משה מוואלברום.

    יישר כח על האתר המעניין, הקריאה באתר תמיד מושכת ומהנה.

    השבמחק
  4. שלמה גראנד שלום. אשמח ליצור קשר. ahikamk@yahoo.com

    השבמחק
  5. בתור נכד של הרה"ק ר' יוסף מדעעש זצ"ל חתנו של הרב ר' דוב בעריש וויינבערג זצ"ל אוכל להוסיף לכם מעט ידיעות בענין יחוסו של הרד"ב וויינבערג.
    ר' דוב בעריש היה בנו של הרב צבי מאיר (הערש מאיר) שהיה בעל תפילה אצל הרה"ק מצאנז. בן ר' ישראל אלתר וויינבערג (חתן ר' משה שיינבערג בן ר' יעקב יעקל שיינבערג חתן הרה"ק ר' שלמה מקשאנוב)בן הרה"צ ר' דוב בעריש וויינבערג חתן הרה"ק ר' ישעיה מפשעדבורז.
    ידוע ומקובל שהיה גם נכד האור לשמים מאפטא דרך אמו אשת ר' צבי מאיר אך לא ידוע לי בת מי היתה. בברכה מ. ג. M0527653285@GMAIL.COM

    השבמחק
  6. לאחרונה התגלה מצבה של אביו ר' צבי מאיר בקראקא ועושים מאמצים לגלות את מקום המדויק של הקבר.
    מ.ג. M0527653285@GMAUL.COM

    השבמחק
    תשובות
    1. מה תאריך פטירתו של האבא רבי צבי מאיר ב"ר ישראל אלתר?

      מחק
    2. מעניין מאוד לדעת?!
      איך גילו את המצבה?

      מחק
  7. גילוי המצבה הוא אמנם חלקי וקשה לדלות ממנו פרטים מדויקים, אך מבירור שערכנו נודע לנו יום פטירתו ג' טבת תרע"ג.
    אגב חותנו של ר' דוב בעריש וויינברג היה הרב אלתר אלימלך שנור ואשתו מרת רחל אשמח אם תוכלו להעשיר ידיעותי בענין יחוסם. (לר' אלימלך אלתר היה בן בשם ר' אהרן אשר לו צאצאים בארץ).
    מ.ג.

    השבמחק
  8. can i get some info aboit the family my grandmother was brucha pollack

    השבמחק
  9. ואיפה הוא מקום המדויק של הקבר.
    ואם יש תמונה של הקבר אם אפשר לעלות
    יישר כח

    השבמחק